کاربرد PLC در صنعت

admin
25 اسفند, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
کاربرد plc در صنعت

در ابتدایی ترین اصطلاح، یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی (PLC) یک کامپیوتر با ریزپردازنده است اما فاقد صفحه کلید، ماوس یا مانیتور است. اساساً برای مقاومت در برابر محیط های صنعتی بسیار خشن ساخته شده است.

این یک شکل متمایز از دستگاه کامپیوتری است که برای استفاده در سیستم های کنترل صنعتی طراحی شده است. دارای ساختار قوی و ویژگی های کاربردی منحصر به فرد مانند کنترل متوالی، سهولت برنامه نویسی، تایمر و شمارنده، سخت افزار آسان برای استفاده و قابلیت های کنترل قابل اعتماد.

به گونه ای طراحی شده است که بسیار مقاوم باشد، بنابراین می تواند در محیط های صنعتی خشن مانند دماهای شدید، ارتعاشات شدید، رطوبت و سر و صدای الکتریکی مقاومت کند.

plc صنعتی

یکی از وظایف و کاربرد plc در صنعت، کنترل و نظارت بر تعداد بسیار زیادی از سنسورها و محرک ها می باشد. بنابراین آنها از دیگر سیستم های کامپیوتری معمولی در ترتیبات گسترده I/O (ورودی/خروجی) متفاوت هستند.

PLC علاوه بر استفاده به عنوان یک کامپیوتر دیجیتال با هدف خاص، می تواند در سایر مناطق و صنایع سیستم کنترل نیز استفاده شود. این توضیح می دهد که چرا PLC ها اغلب به عنوان رایانه های شخصی صنعتی شناخته می شوند.

PLC همچنین معمولاً در کاربردهای عمرانی مانند ماشین لباسشویی و برای کنترل علائم ترافیکی و آسانسورها استفاده می شود. آنها در بسیاری از صنایع برای نظارت و کنترل فرآیندهای تولید و سیستم های ساختمانی استفاده می شوند.

پس از برنامه ریزی، PLC دنباله ای از رویدادها را انجام می دهد که توسط محرک هایی که به آنها ورودی گفته می شود، ایجاد می شود. این محرک‌ها را از طریق اعمال تاخیری مانند رخدادهای شمارش شده یا تاخیرهای زمانی دریافت می‌کند.

این دستگاه‌های رایانه‌ای خاص از این نظر با رایانه‌های معمولی مانند رایانه‌های شخصی یا تلفن‌های هوشمند متفاوت هستند:

  1. یک PLC تنها یک مجموعه یا دنباله ای از وظایف را با قابلیت اطمینان و کارایی بیشتر انجام می دهد، مگر اینکه تحت محدودیت های زمان واقعی باشد. این برخلاف رایانه های شخصی و تلفن های هوشمند معمولی است که برای اجرای هر تعداد نقش به طور همزمان در چارچوب ویندوز طراحی شده اند.
  2. PLC دارای تعدادی ویژگی است که در رایانه های معمولی نمی بینید، مانند محافظت در برابر شرایط محیطی باز مانند گرما، گرد و غبار و سرما.
  3. در مقایسه با سایر سیستم های میکروکنترلر هزینه پایینی دارد. هنگامی که از PLC در برنامه های مختلف استفاده می کنید، فقط باید جزء نرم افزار را برای هر برنامه تغییر دهید. با این حال، با سایر سیستم های میکروکنترلر، شما باید اجزای سخت افزاری را نیز با برنامه های مختلف تغییر دهید.

این کنترل کننده مبتنی بر ریزپردازنده شامل یک حافظه قابل برنامه ریزی است که دستورالعمل ها را ذخیره می کند و توابعی را اجرا می کند که شامل ترتیب، زمان بندی، منطق، حساب و شمارش است.

کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی چگونه کار می کنند

هر سیستم PLC دارای سه ماژول است: ماژول CPU، ماژول منبع تغذیه و یک یا چند ماژول ورودی/خروجی (I/O).

ماژول CPU

این ماژول از یک پردازنده مرکزی و جزء حافظه آن تشکیل شده است. این پردازنده تمامی محاسبات و پردازش داده های مورد نیاز را با دریافت ورودی ها و تولید خروجی های مربوطه انجام می دهد.

ماژول منبع تغذیه

مدار کامپیوتر PLC با خروجی ۵ ولت DC کار می کند و این توسط ماژول منبع تغذیه تامین می شود. این در اصل ماژول مسئول روشن کردن سیستم است.

برق متناوب را دریافت می کند و آن را به برق DC تبدیل می کند که دو ماژول دیگر (CPU و ماژول های ورودی/خروجی) از آن استفاده می کنند.

ماژول های I/O

ماژول‌های ورودی/خروجی وظیفه اتصال سنسورها و محرک‌ها به سیستم PLC را بر عهده دارند تا پارامترهای مختلف مانند فشار، دما و جریان را حس کنند.

ماژول های ورودی/خروجی می توانند دیجیتال یا آنالوگ باشند.

کاربرد PLC در صنعت

PLC ها در کاربردهای مختلفی در صنایعی مانند صنعت فولاد، صنعت خودروسازی، صنایع شیمیایی و بخش انرژی مورد استفاده قرار می گیرند. دامنه PLC ها بر اساس توسعه همه فن آوری های مختلف که در آن کاربرد دارند، به طور چشمگیری افزایش می یابد.

در صنعت سفر، از PLC برای نظارت بر سیستم کنترل ایمنی و راه اندازی آسانسورها و پله برقی ها استفاده شده است.

صنعت شیشه

کنترل کننده های PRC برای چندین دهه در صنعت شیشه استفاده می شوند. آنها عمدتا برای کنترل نسبت مواد و همچنین برای پردازش شیشه های تخت استفاده می شوند. این فناوری در طول سال ها پیشرفت کرده است و این باعث افزایش تقاضا برای حالت کنترل PLC برای استفاده در صنعت شیشه شده است.

تولید شیشه یک فرآیند پیچیده و پیچیده است، بنابراین شرکت‌های درگیر اغلب از PLC با فناوری اتوبوس در حالت کنترل آن استفاده می‌کنند.

به طور کلی، PLC هم در ضبط داده های آنالوگ در تولید شیشه و هم در کیفیت دیجیتال و کنترل موقعیت استفاده می شود.

صنعت کاغذ

در صنعت کاغذ از PLC ها در فرآیندهای مختلفی استفاده می شود. اینها شامل کنترل ماشین هایی است که محصولات کاغذی را با سرعت بالا تولید می کنند.

به عنوان مثال، یک PLC تولید صفحات کتاب یا روزنامه ها را در چاپ افست تحت وب کنترل و نظارت می کند.

تولید سیمان

تولید سیمان شامل مخلوط کردن مواد اولیه مختلف در یک کوره است. کیفیت این مواد اولیه و نسبت آنها به طور قابل توجهی بر کیفیت محصول نهایی تأثیر می گذارد. برای اطمینان از استفاده از کیفیت و کمیت مناسب مواد خام، صحت داده ها در رابطه با چنین متغیرهای فرآیندی از اهمیت اساسی برخوردار است.

یک سیستم کنترل توزیع شده متشکل از PLC در حالت کاربر و یک نرم افزار پیکربندی در فرآیندهای تولید و مدیریت صنعت استفاده می شود. PLC به طور خاص، آسیاب توپ، کوره زغال سنگ و کوره شفت را کنترل می کند.

نمونه‌های دیگر برنامه‌نویسی PLC که امروزه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل سیستم‌های خاموش کردن مخزن آب در بخش هوافضا، سیستم کنترل دستگاه پرکن در صنایع غذایی، – کنترل ماشین لباسشویی دسته‌ای صنعتی و سیستم‌های انقباض نساجی حلقه بسته است.

PLC همچنین در سیستم تعویض فن دیگ بخار زغال سنگ در بیمارستان ها، سیستم کنترل ماشین راه راه و تغذیه سیلو و همچنین سیستم های کنترل قالب گیری تزریقی در صنعت پلاستیک استفاده می شود.

کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی در Mobile Automation شامل طیف گسترده‌ای از تولیدکنندگان برتر صنعت مختلف مانند آلن برادلی و امرون است. همه اینها را می توان در برنامه های مختلف در بخش های کلیدی کسب و کار شما قرار داد تا فرآیند تولید را استاندارد کرده و بازگشت سرمایه شما را افزایش دهد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.